"Love & Gelato" af Jenna Evans Welch

Skrevet af Marie Bach Salmonsen

Lina mister sin mor og tilbringer sommeren i Toscana. Men hun er ikke i humør til solskinsvejr og Italiens smukke eventyrlandskab. Hun er der kun, fordi det var hendes mors sidste ønske, at Lina skulle lære sin far at kende – en mand, der har været fraværende hele hendes liv. Lina længes hjem, men da hun får den dagbog, som hendes mor skrev, da hun boede i Italien, åbner der sig en verden fuld af eventyr, romantik og nye erkendelser. Sammen med sin charmerende ven Ren, sætter hun sig for at følge sin mors fodspor og grave en hemmelighed frem, der vil ændre alt, hvad Lina vidste som sin mor, sin far og endda sig selv.

Jeg har hørt vildt meget godt om bogen på SoMe via den engelske bog, så da jeg så, at denne blev oversat var jeg ret klar. Jeg kom også mega hurtigt i gang med den og kom også ret hurtigt ind i den. Jeg synes virkelig, den var god – lige hvad man havde brug for her i sommerferien, hvor jeg ellers kun har været i Danmark. Jeg fik vildt meget lyst til at tage til Italien og opleve det hele. Man forelsker sig lidt i Italien og ville rigtig gerne se stedet i bogen, hvis det findes.

Jeg kunne rigtig godt lide de personer, vi møder og måden hele bogen er sat op på.
Historiefortællingen synes jeg er spændende, fordi vi har på en god måde 2 historier i en. Vi har Linas egen historie, hvor hun skal prøve at finde sig selv efter morens død, samtidig med at hun skal finde ud af, hvem hun egentligt er og hvad hun gerne vil. Samtidig er vi også på jagt efter hemmeligheder i hendes mors liv, da hun aldrig før morens død har hørt om Italien eller sin far.

De andre personer, som vi møder, kan jeg også ret godt lide, både Howard og hendes nye italienske venner. Lorenzo synes jeg også fungerer rigtig godt, og der er god kemi mellem alle personerne. Jeg kunne rigtig godt lide kærligheds twistet i bogen, fordi jeg synes alting sker egentligt meget naturligt. Det virker ikke forceret, og jeg kan sætte mig ind i personernes handlinger, og hvorfor de gør som de gør.

Alt i alt er ’Love & Gelato’ en rigtig god bog, som jeg uden tvivl kan anbefale. Jeg har først lige fundet ud af, at der kommer en bog mere om Abbie, og den glæder jeg mig helt sikker til at læse. Tænker man, at man gerne bare vil se filmen på Netflix i stedet for at læse bogen, så er dette en stor fejl, da jeg ikke synes, de kan sammenlignes. Jeg synes egentligt, det er synd, at de har lavet så meget om i filmen, da bogen sagtens i sig selv kunne fungere som et filmplot.

Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Jenna Evans Welch

Forlag: Politikens Forlag