"Vingårdens vilde blomster" af Jen Devon

Rowan McKinnon tror ikke på kærligheden. Hun har nok at gøre med at færdiggøre sin ph.d. i botanik og lejlighedsvise engangsknald. Med både en usikker barndom med en omsorgssvigtende mor og en manipulerende eksforlovet har hun helt og holdent afskrevet eksistensen af ægte kærlighed og har i stedet fundet et hjem i sine to nære veninder. Men da hendes akademiske karriere kører af sporet, tilbydes hun muligheden for at genoprette en vingård i Pennsylvania. Hun kaster sig ud i arbejdet med at give vinmarkerne fornyet liv. Hendes udfordring bliver dog ikke det botaniske arbejde, men derimod en hvis Harrison Brady – og hans familie. For i familien Brady ser Rowan det, hun aldrig selv er blevet forundt: en lykkelig og kærlig familie. Det er Harrys forældre, der har købt den gamle vingård, og Harry rejser til Pennsylvania for at hjælpe dem med istandsættelsen. Egentlig er Harry næsten færdiguddannet som læge, men efter han under traumatiske omstændigheder mistede en patient, er han endt i et dybt, sort hul. Harry er godt klar over, at hans familie beder ham hjælpe med istandsættelsen for at få ham ud af sit tungsind, men han tror ikke rigtigt på det. Da han ankommer til vingården og møder Rowan, ser han dog alligevel et lys for enden af tunnelen. Vingårdens vilde blomster følger to forrevne sjæle, der finder hinanden og langsomt heles. Sammen udforsker de, hvad kærlighed er, og de erfarer, hvor let den kan gå i stykker.

I ”Vingårdens vilde blomster” møder vi Rowan, Harry og hele Harrys familie i en fantastisk konstellation af ’Den familie du er født i’ og ’den familie man finder’. Den første halvdel af bogen og er virkelig nice, hvor vi er meget i nutiden, mens fortiden spøger en smule. Jeg har virkelig grint og nydt de relationer vi hurtigt bliver introduceret for.

Dog sker der, synes jeg, et kæmpe skift i fortællingens stemning omkring halvvejs. Det hele bliver mere kaotisk og jeg synes at hovedpersonerne ændrer karakter rigtig meget, uden at der er et godt grundlag for det. Det kan godt værre det ikke generer andre, men det trækker historien 2 stjerner ned for mig, fordi jeg føler jeg har læst to bøger.

Ellers kunne jeg generelt rigtig godt lide historien. Man kommer ikke så dybt med botanikken, men Rowans viden er til stede i historien, og vi får også lidt smag på Harrys lægekundskaber. Min største hage er at der sker et skift i fortællingen, når Harry og Rowan begynder at ses i det skjulte. Pludselig bliver det meget dominant, tangerende til Fifty Shades of Grey, både i sengen, men også i Harrys personlighed.

Alt i alt får ”Vingårdens vilde blomster” 4 stjerner, fordi den kan rigtig meget. Der bliver skabt en god stemning og der gøres god brug af karakterne. Dog bliver det hele lidt for kliche og voldsomt til sidst, men det kan bestemt være en smagssag.

Tak til forlaget Palatium Books for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Jen Devon

Forlag: Palatium Books