"Det lille blå hotel" af Dayane De Oliveira

Skrevet af Marie Bach Salmonsen

Til sin store overraskelse arver Aline et lille hotel ved kysten i Hornbæk efter sin danske bedstefar. Hendes far og brasilianske mor havde et kort, dramatisk forhold, og hun var resultatet, men hun ved næsten intet om Danmark og husker knap nok hendes far.
Hun beslutter sig for at pakke taskerne og rejse fra Brasilien. Men pas på med de store forventninger: hotellet viser sig at være helt nedslidt og pengekassen er tom.
Aline fortsætter stædigt med at renovere hotellet, og langsomt begynder tingene at gå den rigtige vej med hjælp fra den lidt for attraktive lokale handymand og det gamle, loyale personale.
Vil Aline skabe det lille blå hotel, hun drømmer om?

Jeg havde aldrig før læst en af Dayane de Oliveira’s bøger, men da jeg læste bagsideteksten, vidste jeg bare, at jeg var nødt til at læse denne bog. Da jeg selv er ret stor fan af serien “Badehotellet”, glædede jeg mig virkelig til at læse om dette gamle badehotel blive istandsat og gjort klar til nye gæster. Jeg kunne godt lide, hvordan selve hotellet var beskrevet og al den historie, som ligger bag det. Jeg kunne især godt lide historien om den lille hemmelig skat, som er gemt der. Jeg synes, at det gav en masse godt til bogen, at man også hørte om hotellet helt fra dets start.

Vi bliver ret hurtigt introduceret til begge vores hovedpersoner: Aline og Oliver.

Selvom Aline er vores “rigtige” hovedperson, ser vi også ret meget af bogen fra Olivers perspektiv, hvilket jeg godt kunne lide. Noget jeg bare ikke var særlig stor fan af i denne bog var Aline og Olivers forhold. Jo; de var da meget søde, men jeg synes bare at deres forhold startede ekstremt hurtigt og jeg sad i hvert fald og tænkte, om de ikke lige skulle kende hinanden ordentligt, endnu inden de tænker, at de elsker hinanden. Der var nogle scener, der simpelthen bare blev for sødsuppe-agtige til min smag.

Jeg kunne godt lide den måde, bogen var skrevet på. Den var hurtig at læse og jeg kunne godt lide, at den ofte skiftede med hvem man så historien fra. Jeg synes, at det var rart at man kom rimelig hurtigt ind i handlingen, og der ikke var en masse slinger i valsen. Jeg synes dog, at slutningen på bogen var skrevet på alt for få sider. Der sker en helt masse til sidst, og jeg fik bare lidt en følelse af, at der endte skete for meget, eller at det bare var skrevet på for lidt plads.

Noget af det jeg faktisk synes er noget af det aller fedeste ved bogen, er noget jeg opdagede, da jeg var færdig. For hvis man bladrer en side ekstra efter slutningen, finder man 2 sider med 2 forskellige opskrifter på kager, som begge var med i bogen. Begge opskrifter har flotte illustrationer, og jeg synes virkelig, at det giver et ekstra pift til bogen, at man vælger at lave dem som noget ekstra.

Tak til forlaget Lindbak + Lindbak for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Dayane De Oliveira

Forlag: Lindbak + Lindbak