"Ude" af Ragnar Jónasson

De fire gamle venner Armann, Daniel, Helena og Gunnlaugur er på deres årlige genforeningstur. Denne gang på rypejagt i det islandske højland. Turen går dog ikke helt som planlagt, da en voldsom snestorm bryder ud, og de må søge ly i en forladt jagthytte. Hytten ligger helt isoleret, og der er ingen mulighed for at kommunikere med omverdenen. Men det går snart op for de fire venner, at de ikke er alene …  Mens mørket falder på, kommer en gammel tragedie op til overfladen. I takt med at stormen tager til, vokser panikken, og det, der skulle have været en hyggelig udflugt, udvikler sig til en kamp om overlevelse. Men hvem er de fire venners største fjende: den islandske naturkraft, det ukendte som gemmer sig i hytten – eller hinanden?

Sommerferien er begyndt og med dette er det tid til at se på årets sommerkrimier. Krimier kan virkelig være et hit and miss for mig, så jeg prøver tit at se på krimier som godt kan have en snert af andre genrer; om det så er romantik, thriller eller komedie. Jeg faldt over Gads ”Ude”, som udspiller sig i den islandske natur og for mig havde en snert af thriller, fordi det virkede som om der var mere på spil end blot naturens kræfter.

Historien består kun af fire karakterer, med hver deres hårde fortid som lige så stille bliver fortalt gennembrudstykker. Dette er med til at sørge for, man aldrig ved hvor man har fortælleren, og hvilke intentioner de har. Nogle har deres motiver fastlåst fra start, mens andre bliver dannet ud fra de katastrofer der sker i hytten. Ingen af karakterne er dog særlig tiltalende, så jeg føler, at man som læser, aldrig ved hvem man skal holde med, hvilket jeg synes er en interessant vinkel at bruge. Dog er dette en af de eneste bøger jeg har læst, hvor jeg virkelig håber at der kommer en efterfølger, for vennegruppen føles som et Hunger Games der ikke er afsluttet. Det er den vennetur man vil ønske man aldrig var taget med på.

Den islandske natur bliver brugt markant anderledes end jeg havde forventet, men jeg elsker den begrænsning som omgivelserne giver. Ligeledes skifter bogen synsvinkel konstant, så vi ved hele tiden noget om personerne som de andre ikke gør. På en måde bliver det næsten mere mysterium end thriller eller krimi, men den tog mig virkelig på sengen med sine plottwists.

Jeg giver ”Ude” seks ud af seks stjerner, fordi jeg synes det er en dejlig krimi, som tager afstand fra klassiske politi-krimier, men derimod spiller på psyken, naturen og et langsomt opbyggende had. Vogue Scandinavia har skrevet at Ragnar Jónasson er den mest spændende nordiske forfatter lige nu, og jeg kan kun erklære mig enig.

Jeg slugte den på 4 timer og glæder mig til at genlæse den en dag, og måske opdage noget jeg missede under første læsning, for så meget er mellem linjerne.

Tak til forlaget Gads for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Ragnar Jónasson