"Mysteriet på Windsor Castle" af S.J. Bennett

Skrevet af Marie Bach Salmonsen

Året er 2016. Dronning Elizabeth er på Windsor Castle forud for fejringen af sin 90-års fødselsdag, men festforberedelserne bliver afbrudt, da en gæst – en russisk pianist – på mystisk vis bliver fundet død i slottets gemakker.

Alt peger umiddelbart på, at han har hængt sig, men der er detaljer ved sagen, som får efterretningstjenesten MI5 til at indlede en mordefterforskning. Dronning Elizabeth følger med fra sidelinjen, og da mistanken falder på en af hendes mest loyale medarbejdere, er hun overbevist om, at MI5 er på afveje. Sammen med sin betroede privatsekretær, Rozie, begynder hun i al hemmelighed at trække i nogle tråde og undersøge sagen. Men kan hun pege MI5 i retning af den rigtige morder uden selv at blive afsløret?

Mysteriet på Windsor Castle er første bog i den charmerende cosy crime-serie om dronning Elizabeth og det engelske kongehus.

Der har altid været noget idyllisk og roligt over slottet. Som et søvnigt knæk i hverdagens pressede program. Man skulle ikke kunne tro, at noget eller nogen kunne gå ind og omvende denne ro og orden til frygt og uvished. Men det er det, som er sket på Windsor Castle. Efter at en russisk pianist er fundet død i et af slottets værelser og MI5 rykker ind, må dronning Elizabeth selv begynde at undersøge sagen for at beskytte nogle af de ansatte ved hoffet.

I bogen følger vi både dronningen selv, men også hendes assistent Rozie og andre, der arbejder ved slottet. Vi får præsenteret en masse mennesker både indenfor og udenfor slottets mure. Da jeg læste historien, følte jeg dog, at der var en tand for mange karakterer, der var ofte hvor jeg blev i tvivl om, hvem der blev snakket om, fordi karaktererne på en måde flød sammen, hvilket gjorde at handlingen nogle gange blev lidt for kringlet.

Jeg kunne godt lide, hvordan man fulgte dronning Elizabeth hverdag med hendes kongelige pligter, men også hvordan hendes kærlighed for blandt andet hendes hunde og heste spiller ind i fortællingen. Man ser et nyt billede af, hvordan hun var som person og dronning, men også hvordan hun var som chef for hendes personale.

Da jeg startede bogen, troede jeg at den primært ville være en hyggelig murder mystery, derfor var jeg også overrasket over, hvor meget politik der var med. Meget af plottet omhandler Englands forhold til andre lande, især Rusland.  For mig ramte det ikke lige plet, nok fordi international politik ikke er noget, jeg generelt interesserer mig så meget for, men hvis man er til det, tror jeg, man vil synes om plottet.

Mysteriet på Windsor Castle får 3/6 stjerner fra mig.

Tak til forlaget Cicero for anmeldereksemplaret.

Forfatter: S.J. Bennett