"Hvad ser du" af Martta Kaukonen

Ira er en ung kvinde på 20 år. Hun er også seriemorder, og hun dræber efter sine helt egne præmisser og teknikker. Da et mord er ved at gå grueligt galt, starter Ira til terapi for at skabe et alibi for sig selv, og hun udvælger den smukke kendisterapeut Clarissa som sin redning. Stemningen mellem de to er underlig fra start af, og sessionerne med Clarissa tager en uhyggelig drejning. Det viser sig, at Ira har haft en grusom barndom, og at Clarissa måske ikke er helt så god, som hun udgiver sig for at være. Kun én af de to ved, at de deler en fælles hemmelighed, og spørgsmålet er, om den anden når at samle brikkerne, før det er for sent.

Hvis du ikke kan stole på din hovedperson, hvem kan du så stole på?

Det er næsten svært at anmelde “Hvad ser du” uden at afsløre for store plot twists igennem fortællingen, men det er en bog som får mine varmeste anbefalinger. “Hvad ser du” starter ud som en iskold fortælling, hvor hovedpersonen Ira begår drab, mens hun langsomt lader os komme ind i hendes verden af selvskade og traumer. Men undervejs forvandler fortællingen sig til en historie om svigt, kærlighed og ømhed.

Historien fortælles af fire personer; Ira, Arto, Clarissa og Pekka. Synsvinklen kan skifte efter få sider, så vi oplever flere personers betragtning af den samme begivenhed. Ved at vi har fire hovedpersoner, får de også lov til at introducere sig selv, og fortælle os, præcis hvem de selv mener de er.

Jeg synes det er utroligt spændende at læse en krimi ud fra morderens synspunkt, så det bliver en opklarende historie, i stedet for en katten efter musen-historie.

Historien bevægede sig over i en psykologisk thriller for mig, hvilket bestemt ikke gjorde noget, og var med til at udvikle fortællingen for mig. Hele historien er et magtspil i sig selv, hvor man som læser bliver draget dybt ind Iras og de andre fortælling, uden at vide, hvad der er op og ned.

Bogen har stadig ikke sluppet mig helt, og jeg vender og drejer handlinger i mit hoved for at forstå, hvad der er sandt. For nogle kan det være dybt frustrerende, men jeg synes det passer perfekt ind i de tematikker som Martta Kaukonen har valgt at skrive om, og jeg synes, at når man har læst bogen, har man læst to fortællinger. En er en fantastisk psykologisk krimi. Den anden om svigt og omsorg.

Jeg giver “Hvad ser du” seks stjerner, fordi det var en rejse fra start til slut, som jeg ikke var forberedt på, og fordi at bogen formåede at overraske mig gang på gang. Jeg endte med en helt anden historie end jeg havde forventet og det kræver nogle helt fantastiske egenskaber, at kunne snyde læseren så meget.

Tak til forlaget Falco for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Martta Kaukonen

Forlag: Falco