"Den anden side af månen" af Mari Jungstedt

”Den anden side af månen” er 2. selvstændige bog i Malaga-serien af Mari Jungstedt.

På en iskold nytårsdag findes et nyforelsket par myrdet. Parret er skudt med pile i en jacuzzi på en ødegård i det nordlige Sverige. Manden er svensk, men bosat i Malaga, og kvinden er spansk. Sagen viser sig at trække spor til et lyssky miljø i Marbellas nedslidte havnekvarter og til frygtelige hændelser i fortiden. Kriminalbetjent og enkemand Hector Correa får ansvaret for den spanske del af efterforskningen, og til at hjælpe sig har han den tidligere gymnasielærer svenske Lisa Hagel, der efter sin skilsmisse har købt et håndværkertilbud af en villa i Spanien og er klar til nye eventyr.

Den anden side af månen er andet uafhængige bind i Mari Jungstedts Malaga-serie, der udspiller sig med de andalusiske bjerge og Malagas storbypuls som baggrund.

Som andet led af min krimisommer har jeg på opfordring af min mor givet mig i kast med Mari Jungstedts bøger, som jo har været en klassisk sommerkrimi i mange år. Jeg har læst en del af hendes bøger tidligere, men mine meninger om dem stod lidt tåget for mig, så jeg holdt mine forventninger lave til ”Den anden side af månen”. Dog lød plottet ret interessant, så helt lave var de dog ikke.

Allerede fra første side var jeg hooked, hvilket er lidt unormalt for mig. Jeg synes der var en særlig energi omkring de mennesker vi først bliver introduceret for, som virkelig cementerede, at der snart skulle ske noget grimt og mystisk. Den energi blev hængende langt det meste af bogen igennem, hvor jeg hele tiden sad på kanten af mit sæde, i håb om at flere detaljer vil blive afsløret for læseren. Det skete dog ikke, fordi vi bliver holdt hen lige så længe som detektiverne gør, hvilket fungerede sindssygt godt for mig.

At historien foregår på tværs af Sverige og Malaga var jeg nok ikke selv kommet på, men det gav nogle fantastiske spændinger, interaktioner og lokationer, og jeg vil næsten læse bogen igen kun for disse tre elementer. Forholdet mellem Hector og Lisa er et langsomt blussende venskab, som har potentiale til at blive mere, men som de forsigtige personer de er, nyder man deres omsorg og beundring for hinanden på afstand.

Jeg har to anker ved ”Den anden side af månen”. Jeg synes generelt der er for mange personer med, som jeg har svært ved at differentiere imellem. Det ødelagde slutningen en smule, fordi jeg var nødt til at gå tilbage i bogen for at sikre mig, at jeg havde forstået det rigtigt. Derudover tager slutningen en meget 2023-drejning, som jeg ikke havde set komme. Det var absolut ikke en dårlig ting, men det fremstod rigtig kluntet for mig, når nu hele bogen har været så fin og hemmelighedsfuldt. Jeg synes det er fedt, at flere bøger begynder at tage politiske, kønslige og rettigheds standpunkter, det er der klart brug for. Kunne det være gjort mere elegant? 100%.

Når jeg kigger tilbage på historien, fremgår bogens sidste pointe nogenlunde tydeligt igennem hele romanen. Dog vil jeg ønske, den røde tråd havde været mere konsekvent igennem, så de sidste par sider ikke kom som så stor en overraskelse for mig. ”Den anden side af månen” får 5 stjerner, fordi jeg synes det er en velskrevet og spændende krimi, som dog snubler til sidst.

Tak til forlaget People's for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Mari Jungstedt

Forlag: People's