"Dagen der aldrig kommer" af Tom Peder Olsen

Skrevet af Anne Mette Bach Jeppesen

Bestialske mord i det Københavnske bandemiljø: Magnus Rhode er på sagen!

Et prominent rockerpar bliver fundet myrdet, og politikommissær Magnus Rhode sættes i spidsen for opklaringen af det brutale mord. Rhode er ikke så sikker på, at der er tale om et bandeopgør, og slet ikke da en 12-årig pige kidnappes. Der går politik i opklaringen af sagerne, PET kommer på banen, og Rhode må gå sine egne veje for at finde frem til sandheden i tide.

Jeg er så småt ved at tage hul på krimigenren, men det er først efter jeg er blevet lidt ældre, at jeg er blevet nysgerrig på den genre. En af de få krimier, jeg tidligere har læst er ’Nemesis’ af Chris Carter, og da jeg fik af vide, at ’Dagen der aldrig kommer’ er i samme krimigenrestil, blev jeg straks interesseret! Jeg var nemlig ret vild med ’Nemesis’ og derfor spændt på, om ’Dagen der aldrig kommer’ kunne overraske mig lige så positivt.

Heldigvis blev mine forventninger og håb indfriet. Vi følger politikommissær Magnus jagt på en seriemorder, der står bag en række voldsomme drab, hvor tortur også bliver brugt. Magnus er en flottenheimer og smart i en fart, og det mærker man stort set fra første side. I starten skulle jeg lige se ham lidt an, da jeg nok syntes, han var lidt for meget i starten, men efterhånden som jeg kom tættere på ham og historien udviklede sig, så forsvandt det lidt.

Det er ikke for sarte sjæle at læse ’Dagen der aldrig kommer’, da der ikke er sparet på beskrivelserne, hvilket kun lukker en mere ind som læser. Jeg synes egentlig, at jeg hurtigt regnede ud, hvem morderen var, og det skulle nok heller ikke være en hemmelighed, da man undervejs får mere og mere indsigt i morderens tankegang og fortid, så man finder ud af, hvad der har drevet ham til så ekstremer.

Hvis du trænger til at læse noget spændende, nervepirrende og velskrevet dansk krimi, skal du helt sikkert læse denne. Jeg har allerede anbefalet den videre, og jeg vil helt sikkert også læse videre i serien, specielt efter den afslutning! Det bliver spændende at følge Magnus videre historie.

Tak til forlaget Falco for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Tom Peder Olsen

Forlag: Falco