"Døden og kvinden" af Mary Shelley m.fl.

Kvindelige forfattere var i høj grad med til at forme gysergenren, da den voksede ud af den gotiske roman i slutningen af det 19. århundrede og for alvor tog form i starten af det 20. århundrede. Disse kvinder var ikke blot meget populære, om gyset så var deres foretrukne litterære felt eller ej, mange af dem vandt også stor anerkendelse i samtiden. De fortjener at blive husket på lige fod med de bedste mandlige forfattere inden for genren. Denne antologi er blevet til med det formål.

De ni forfattere i denne bog var alle markante kvinder, der på forskellig vis udfordrede tidens normer, kønsroller og seksualitet. 'Døden og kvinden' indholder noveller af Mary Shelley, Virginia Woolf, Amelia Blandford Edwards, Gertrude Atherton, Mary Eleanor Wilkins Freeman, Edith Wharton, Mary Elizabeth Braddon, Helena Petrovna Blavatsky og Charlotte Riddell.

Novellerne i denne antologi er en buket af forskelligartede gys, og selvom et par af disse har mænd i hovedrollerne, så mærker man en anden tilgang til genren end hos de mere bombastiske mandlige gyserforfattere. Kvindernes tekster er ofte mere tvetydige, snigende og åndelige. Mange af novellerne har selvstændige og handlekraftige kvinder i hovedrollerne. Kvinder, der må klare sig selv i en barsk verden, hvor den stærke mand kun sjældent bruger sin magt til at beskytte dem.

Inden for filmverden har jeg altid elsket gysere. Både de klassiske fra Hitchcock, men også de nyere af Sam Raimi, hvor hver havde deres egen forståelse af hvad gys præcis var. Derfor følte jeg mig egentlig nogenlunde rustet til at læse en antologi af gysere, skrevet af berømte kvindelige forfattere. Det var jeg dog på ingen måde, og sikke en oplevelse det har været at læse ”Døden og kvinden”!

Nogle af forfatterne kendte jeg på forhånd, men langt de fleste var nye bekendtskaber for mig. Dog kan man få et grundigt indblik i dem alle i slutningen af bogen, hvor deres historie kort bliver fortalt, men det gav så meget til fortællinger, at vide noget om forfatterens interesser og opvækst. For gyserhistorierne varierede så meget i forhold til emner og temaer, at jeg virkelig fik udvidet min forståelse af hvad gys egentlig er. Ødelagte familier, brudt tradition og det hinsides kan være gyselige på hver deres måde, men der var ikke én historie som jeg ikke fandt skræmmende.

Historierne varierede også i længder, hvor nogle kun var få sider lange, mens andre næsten havde samme længde som et kapitel i en almindelig roman. Ved flere af historierne måtte jeg lægge bogen fra mig, og reflekterer over historien fordi det ramte mig så dybt. Selvom historierne var meget alsidige, elskede jeg dem alle og vil anbefale bogen til alle andre, uanset om de er til gys eller ej.

Hvis man er til stærk skrevet litteratur, som får dig til at reflektere over historien og din egen tilværelse, og gerne vil opleve en hel anden verden, som kun eksisterede for få 100 år tilbage, så er ”Døden og kvinden” den perfekte bog.

Den får 6/6 stjerner fordi det er et udsøgt udvalg af gyser noveller, som siger utroligt meget om kvindens rolle dengang, hvordan gys har udviklet sig og hvor god litteratur man misser, hvis man ikke træder et skridt tilbage.

Tak til forlaget 2 Feet Entertainment for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Mary Shelley m.fl.

Forlag: 2 Feet Entertainment